Większość ludzi na sam dźwięk słowa „dieta” reaguje agresją. W rzeczywistości, nie musi to oznaczać okrutnego głodzenia się, czy też beznadziejnych i okropnych pokarmów. Dieta oznacza racjonalne żywienie, które dostarcza odpowiedniej ilości kalorii oraz dostarcza wartości odżywcze, dostosowane indywidualnie w zależności od jej wagi i stopnia aktywności fizycznej.
Niskokaloryczne przepisy kulinarne nie muszą składać się ze składników, których w ogóle nie chcielibyśmy jeść. Dobra dieta, może być także dietą apetyczną. Sporo osób obawia się konieczności rezygnacji z mięsa. Popularnym mitem jest, że dietetyczny posiłek powinien być pozbawiony produktu mięsnego. Należy jedynie prawidłowo wybierać jego typ.
Gdy jednak nie potrafimy odpuścić sobie mięsa, w ogóle tego nie musimy robić. Malo kaloryczne przepisy kulinarne mogą zawierać wśród swoich składników głównie drób, a w szczególności mięso indycze. Drób charakteryzuje się dużą ilością białka, które wesprze budowę naszych mięśni oraz ma w swoim składzie znikomą ilością tłuszczu, dzięki czemu, tkanka tłuszczowa nie będzie się odkładać tam gdzie nie powinna.
Zauważmy też, że ziemniaki nie zawierają dużej ilości kalorii. Kaloryczne w dużej mierze bywa to, czym są okraszone. Nie musimy zatem rezygnować z ziemniaków, zmniejszmy w zamian za to ilość tłuszczu, jakim są okraszone. Jeżeli mamy taką możliwość, smażmy na oliwie z oliwek zamiast na oleju.
Zrezygnujmy z niezdrowych produktów typu chipsy. Na ich miejsce znacznie korzystniej będzie zjeść orzechy, pełne zdrowych tłuszczów roślinnych, które wzmocnią pracę naszego serca, tak istotną nie tylko czasie odchudzania. Ziarna słonecznika, pestki dyni, także posłużą jako pyszna, małokaloryczna przekąska.