BMI, czyli z angielskiego Body Mass Index, to wskaźnik, który pozwala obliczyć, czy nasza masa ciała w stosunku do wysokości jest w normie. Dzięki współczynnikowi BMI łatwo będziemy wiedzieć, czy nasza masa ciała znajduje się w normie, czy grozi nam niedowaga, nadwaga lub otyłość. Nie zapominajmy jednak, że używanie tego wskaźnika ma swoje granice – oprócz proporcji, ważny jest także skład ciała, a BMI nie oblicza zawartości tłuszczu w ciele człowieka.
W jaki sposób obliczyć BMI? Jest to bardzo łatwe. Trzeba tylko użyć łatwego wzoru: dzielimy swoją wagę przez wzrost w metrach wzięty jeszcze do kwadratu. Następnie sprawdzany wynik, jaki nam wyszedł w Międzynarodowej Klasyfikacji BMI. Niżej jest ona pokazana:
– Jeśli otrzymamy wynik równy jest mniej niż 16, 0 oznacza to wygłodzenie.
– rezultat między 16 a 17 oznacza wychudzenie.
– wynik pomiędzy 17 a 18, 5 oznacza niedowagę
– W normie wynik to między 18, 5 a 25.
– Gdy wyjdzie nam rezultat będący pomiędzy 25 a 35 wolno już mówić o nadwadze.
– wynik w przedziale 30 – 35 oznacza I stopień otyłości.
– wynik 35 – 40 oznacza II stopień otyłości.
– rezultat powyżej 40 powinien bardzo wzbudzić w nas lęk – oznacza skrajną otyłość.
Łatwość obliczeń jest na pewno bardzo dużą zaletą wskaźnika BMI. To praktyczne narzędzie dla każdego. Jednak prawidłowe BMI nie zawsze oznacza, że wszystko w porządku. Jeśli jesteśmy nie za dużo aktywni, możemy mieć nadmiar tkanki tłuszczowej w naszym ciele nie przekładający się na wysoką masę ciała.