Otyłość została już okrzyknięta jedną z głównych chorób XXI wieku. Zły tryb życia, brak aktywności fizycznej, nieodpowiednia dieta oraz stres potrafią w negatywny sposób oddziaływać na nasze zdrowie oraz samopoczucie.
Jednym z kryteriów dotyczących zdrowego ciała jest waga ciała – powinna mieścić się w granicach normy – innymi słowy: nie być ani zbytnio wysoka, ani zbyt niska. Dla każdego organizmu wartość prawidłowej wagi będzie różna, w zależności od płci, wieku oraz wzrostu.
Do wyznaczenia granic prawidłowej wagi wykorzystuje się wskaźnik BMI (Body Mass Index). Wartość BMI wynosząca poniżej 18, 5 wskazuje na niedowagę, do 25 na wagę właściwą, liczba pomiędzy 25 a 30 to nadwaga, z kolei powyżej 30 punktów oznacza otyłość, będącą wskazaniem do podjęcia terapii.
W jaki sposób wyliczyć BMI? Najmniej skomplikowany wzór wygląda następująco: konieczne jest podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach (nie w centymetrach). Na stronach internetowych można wyszukać kalkulatory, które nie tylko obliczą ten wskaźnik za nas, ale również uwzględnią takie parametry jak: wiek lub płeć osoby, której dotyczy oznaczenie.
Wskaźnik Body Mass Index w większości przypadków opisuje się się jako rzetelną metodą określenia, czy nasza waga oscyluje w granicach rekomendowanych norm. Nie znajdzie on jednak zastosowania w przypadku osób intensywnie uprawiających sport – dla umięśnionego sportowca wskaźnik będzie wskazywał na otyłość, podczas gdy rzeczywista zawartość tkanki tłuszczowej w ciele nie wynosi więcej niż kilka procent.